VZP loni o pět procent poklesl počet onkologických pacientů

Všeobecné zdravotní pojišťovně (VZP) loni o pět procent klesl počet onkologických pacientů. Pravděpodobně se jedná o důsledek zanedbané prevence během epidemie covidu-19. V předchozích letech totiž počet pacientů, kteří se léčí s onkologickou diagnózou, trvale stoupal. VZP, která má asi 5,9 milionu pojištěnců a je v ČR největší, to uvedla ve zveřejněné analýze. Pokles počtu onkologických pacientů podle předběžných dat zaznamenala i Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP), která je se zhruba 1,3 milionu klientů třetí největší.

S onkologickým onemocněním se loni léčilo 301.078 pojištěnců VZP, což je nejméně minimálně od roku 2016.

"Za nižším počtem odhalených případů rakoviny stojí s největší pravděpodobností zanedbaná prevence,"

uvedl ředitel VZP Zdeněk Kabátek. V předchozích letech se přitom počet onkologických pacientů každoročně zvyšoval. Před pěti lety podstoupilo léčbu onkologického onemocnění 305.626 pacientů pojištěných u VZP, v roce 2019 to bylo zhruba o 12.000 více.

V přepočtu na 100.000 pojištěnců VZP se loni nejvíce onkologických pacientů léčilo v Olomouckém, Moravskoslezském a Královéhradeckém kraji, nejméně naopak v Plzeňském a Libereckém kraji a v Praze.

Náklady na léčbu loni i přes pokles pacientů vzrostly asi o 12 procent z 14,5 miliardy na 16,2 miliardy korun. Vliv na to mělo podle VZP širší využití moderních léčivých přípravků. Náklady na péči o jednoho onkologického pacienta mohou činit i několik milionů korun. Nejvíce, a to 11,6 milionu korun, vydala VZP loni na léčbu pacienta na biologické léčbě, který trpí onemocněním nazvaným non-folikulární lymfom. Díky moderním lékům patří podle VZP tato rakovina uzlin mezi léčitelné choroby.

Také ČPZP podle dat ze začátku letošního roku zaznamenala loni pokles počtu onkologických pacientů asi o 2,4 procenta. I tato pojišťovna přitom od roku 2016 každoročně evidovala růst počtu pojištěnců s tímto onemocněním. S rakovinou tlustého střeva a konečníku se loni léčilo 5064 klientů ČPZP, meziročně zhruba o stovku méně, informovala pojišťovna. Náklady na léčbu se ale zvýšily asi o 51 milionů korun na 395,8 milionu korun.

Pojišťovny už dříve informovaly o tom, že lidé loni méně chodili na preventivní vyšetření, která mají včas odhalit nádorová onemocnění. Například na screening karcinomu tlustého střeva a konečníku loni přišlo o 17 procent méně pojištěnců VZP než v roce 2019. Stejného vyšetření se loni zúčastnilo přes 13 procent pojištěnců ČPZP nad 50 let, o rok dříve to bylo asi 16 procent.

Zdroj: ČTK